A leghatékonyabb fogyasztóvédelem az, ha ismerjük a jogainkat! (Közelednek az ünnepi vásárok, a kedvezményes akciók)


Közeledik az ajándékozás időszaka. Bármilyen ajándékról legyen is szó, akár üzletből, akár webáruházból választunk, gondosan és tudatosan tegyük azt, éppen azért, hogy elkerüljük azokat a kellemetlenségeket, amelyek egy vásárlás során esetleg érhetnek bennünket. Egy kis odafigyeléssel, utánajárással nem fogunk csalódni a kiválasztott ajándékban, ehhez adunk – az előző évekhez hasonlóan – néhány jótanácsot:

Mire figyeljünk a vásárlásnál…:

  • Tudatosan vásároljunk! A hiper- és szupermarketek, bevásárlóközpontok, termékbemutatók vonzó ajánlatai, csalogató reklámjai számunkra félreérthetőek is lehetnek, ezért olvasson el minden vásárlónak szóló tájékoztatást figyelmesen, szánjon időt a vásárláshoz kapcsolódó dokumentumok áttanulmányozására!

  • Minden esetben őrizze meg a vásárolt termék, szolgáltatás igénybevétele során kapott számlát/blokkot, jótállási jegyet, hiszen számla/blokk hiányában reklamációs igényérvényesítésre nincs lehetőség.

  • Tájékozódjunk a kereskedőnél, hogy ha esetleg az ajándék nem fog tetszeni a megajándékozottnak, mit lehet tenni: kicserélik-e vagy sem, ugyanis a kereskedő csak gyári hiba esetén köteles erre (a nem jó szín vagy méret pl. nem minősül gyári hibának).

Hitel felvételével történő vásárlás esetén:

  • Legyünk tisztában a hitel típusával, a hitel teljes összegéről, a kamatokkal, a THM-mel, a futamidővel, a havi részletekkel stb.

Webáruházból (online) vásárlás esetén:

  • Javasolt ellenőrizni az adott webáruházat a http://www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu/index.html weboldalon, a felkínált vételi ajánlatot. Célszerű a weboldalon közzétett általános szerződési vagy felhasználási feltételeket (ÁSZF) is áttekinteni. Az utánvétes vásárlást részesítsük előnyben, az előreutalás a tapasztalok szerint sok problémával járhat.

és a vásárlás után:

  • ha hibás az üzletben vásárolt termék, akkor első lépésben az üzletben kell megkísérelni a vitás ügy rendezését, és amennyiben az üzlet a panaszt elutasítja, a békéltető testülethez lehet fordulni.

  • jótállásos, azaz újonnan vásárolt tartós fogyasztási cikk (pl. br. 10.000 Ft vételár felett megvásárolt órák, mobiltelefonok, tv-k, hűtők stb.) esetén a vásárlásról vagy az üzembe helyezéstől számított 3 munkanapon belül lehet csereigényt érvényesíteni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

  • a nem jótállásos termékek (pl. cipők, ruházati termékek) esetén 2 év a szavatossági idő, ami idő alatt lehet szavatossági igényt (pl. javítás, csere, árleszállítás, elállás a szerződéstől) érvényesíteni

  • ha webáruházból vásárolunk, a termék kézhezvételétől számított 14 munkanapon belül indokolás nélkül el lehet állni a vásárlástól, egyébként a szavatossági jogokat (javítás, csere, árleszállítás, elállás a szerződéstől) lehet érvényesíteni

  • ha külföldi webáruházból vásárolunk az EU területéről, az esetleges jogvita esetén kizárólag a Budapesti Békéltető Testület jogosult az eljárás lefolytatására (www.bekeltet.hu), és amennyiben a vásárló a fogyasztói jogvitát online szeretné lefolytatni és rendezni, azt megteheti a http://ec.europa.eu/odr alatt található online vitarendezési platformon keresztül.

  • belföldi jogvita esetén a fogyasztó lakóhelye szerinti békéltető testület az illetékes, azonban a fogyasztó a kérelmét bármelyik békéltető testületnél előterjesztheti.

Jogvitájával forduljon a fogyasztóvédelmi békéltető testülethez!

elérhetőségünk:

Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő

Baranya Megyei Békéltető Testület

7625 Pécs, Majorossy I. u. 36.

Telefon: +36 72 507-154, +36 20/283-3422

email: info@baranyabekeltetes.hu

online: kerelem.baranyabekeltetes.hu

web: www.baranyabekeltetes.hu